آیا رفتاری‌های مبارزاتی شهید نواب صفوی تروریستی نبوده است؟

بر اين اساس براى روشن شدن مطلب ، ابتدا لازم است كه مسأله» ترور » در ادبيات غرب و در ادبيات اسلامى ، مورد بررسى قرار گيرد . ترور در فرهنگنامه هاى غربى عبارت است از :» رفتار اجبارآفرين فردى يا دسته جمعى با به كارگيرى استراتژى هاى خشونت بار همراه با ترس و وحشت كه با يك هدف و انگيزه سياسى و قدرت طلبى صورت مى گيرد.
شهيد نواب صفوى در مسير حركت دينى اش همواره از رهنمودهاى مراجع و فقهايى همچون آيت الله آقاى حسين قمى ، علامه امينى ، سيد هادى ميلانى ، سيد محمد حجت ، محمد تقى خوانسارى ، سيد صدر الدين و آيت الله كاشانى و ديگران بهره مى گرفت . در جريان ترور كسروى كه به ساحت مقدس اسلام و پيامبر اكرم ( ص ) و امام صادق ( ع ) توهين نمود و مصائب حضرت فاطمه ( س) را دروغ خواند و در ظهور ولى عصر ( عج ) شبهه ايجاد نموده و آن را مورد انكار قرار داد و اقدام به سوزاندن قرآن مجيد و مفاتيح الجنان نمود ، فتواى ارتداد از سوى حضرات آيات شيخ محمد حسين كاشف الغطاء ، آقا حسين قمى ، علامه امينى ، سيد عبدالهادى شيرازى ، سيد محمد شاهرودى ، سيد ابوالحسن اصفهانى و ديگران صادر شد و اين اقدام جمعيت فدائيان اسلام با حمايت زياد مردم غيور و مسلمان همراه شد .
در مورد ترور هژير نخست وزير وقت نيز ، اقدامات وى در مقابله با منافع ملت ، ارتباط نزديك وى با انگليس تخلف در انتخابات مجلس شانزدهم و مسيحى شدن هژير از عوامل مخالفت فدائيان اسلام با وى و ترور او بود.
مرحوم آيت الله بروجردى در جريان مخالفت و مبارزه آيت الله كاشانى با هژير با صدور اعلاميه اى حمايت قاطع خود را از مبارزات ايشان در برابر هژير اعلام نمود در اين اعلاميه چنين آمده است :» بر جامعه مسلمانان و ملت ايران اعلام مى داريم در اين اوان به زعيم بزرگ و روحانى عظيم الشأن آيت الله كالشانى براى سعادت كشور و صلاح جامعه و دفع ظلم و ستم نهضت دينى نموده اند و جدا در مقام مبارزه با استبداد و ديكتاتورى كه در نتيجه نخست وزيرى هژير در اين مملكت واقع مى شود برآمده با عزمى راسخ براى حفظ حقوق حقه طبقات جامعه بالخصوص افراد رنجبر و ضعفا و بينوايان كه اكثريت غالب ايران را تشكيل مى دهند قيام و اقدام نموده اند لذا جامعه مسلمين ، قاطبه ملت ايران بنا به وظيفه دينى تابع اراده و پيرو مجرى قوانين دين حنيف اسلام بوده و با درود و صلوات از آيت الله كاشانى پشتيبانى مى نماييم . »
اقدامات رزم آراء در مخالفت با نهضت ملى نفت وارتباط نزديك با انگلستان و مخالفت با منافع كشور و ملت موجب شد تا فتواى قتل وى صادر شود ( ۶ ) و خليل طهماسى از اعضاى فدائيان اسلام وى را به قتل رساند . آيت الله كاشانى از قتل رزم آراء به عنون شديدترين ضربه به پيكر استعمار ياد كرد و گفت اين عمل به نفع ملت ايران بود و آن ضربه عالى ترين و مفيد ترين ضربه اى بود كه بر پيكر استعمار و دشمنان ملت ايران وارد آمد. همچنين ايشان صريحا اعلام كرد كه قاتل رزم آراء بايد آزاد شود زيرا اين اقدام او در راه خدمت به ملت ايران و برادران مسلمانش انجام شده است و در حقيقت حكم اعدام وى را ملت صادر كرده است و خليل طهماسبى مجرى اراده ملت ايران بوده است.
مجلس شوراى ملى نيز در ۱۶ مرداد ۱۳۳۱ ماده واحده عفو خليل طهماسى را به شرح زير تصويب رساند :» چون خيانت على رزم آراء و حمايت او از اجانب به ملت ايران ثابت است بر فرض اين كه قاتل او استاد خليل طهماسبى باشد از نظر ملت ايران بى گناه و تبرئه شده و شناخته مى شود . «

شما میتوانید این مطلب را از طریق شبکه های اجتماعی زیر به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
error: