آیا رفتاری‌های مبارزاتی شهید نواب صفوی تروریستی نبوده است؟

بر اين اساس براى روشن شدن مطلب ، ابتدا لازم است كه مسأله» ترور » در ادبيات غرب و در ادبيات اسلامى ، مورد بررسى قرار گيرد . ترور در فرهنگنامه هاى غربى عبارت است از :» رفتار اجبارآفرين فردى يا دسته جمعى با به كارگيرى استراتژى هاى خشونت بار همراه با ترس و وحشت كه با يك هدف و انگيزه سياسى و قدرت طلبى صورت مى گيرد.
شهيد نواب صفوى در مسير حركت دينى اش همواره از رهنمودهاى مراجع و فقهايى همچون آيت الله آقاى حسين قمى ، علامه امينى ، سيد هادى ميلانى ، سيد محمد حجت ، محمد تقى خوانسارى ، سيد صدر الدين و آيت الله كاشانى و ديگران بهره مى گرفت . در جريان ترور كسروى كه به ساحت مقدس اسلام و پيامبر اكرم ( ص ) و امام صادق ( ع ) توهين نمود و مصائب حضرت فاطمه ( س) را دروغ خواند و در ظهور ولى عصر ( عج ) شبهه ايجاد نموده و آن را مورد انكار قرار داد و اقدام به سوزاندن قرآن مجيد و مفاتيح الجنان نمود ، فتواى ارتداد از سوى حضرات آيات شيخ محمد حسين كاشف الغطاء ، آقا حسين قمى ، علامه امينى ، سيد عبدالهادى شيرازى ، سيد محمد شاهرودى ، سيد ابوالحسن اصفهانى و ديگران صادر شد و اين اقدام جمعيت فدائيان اسلام با حمايت زياد مردم غيور و مسلمان همراه شد .
در مورد ترور هژير نخست وزير وقت نيز ، اقدامات وى در مقابله با منافع ملت ، ارتباط نزديك وى با انگليس تخلف در انتخابات مجلس شانزدهم و مسيحى شدن هژير از عوامل مخالفت فدائيان اسلام با وى و ترور او بود.
مرحوم آيت الله بروجردى در جريان مخالفت و مبارزه آيت الله كاشانى با هژير با صدور اعلاميه اى حمايت قاطع خود را از مبارزات ايشان در برابر هژير اعلام نمود در اين اعلاميه چنين آمده است :» بر جامعه مسلمانان و ملت ايران اعلام مى داريم در اين اوان به زعيم بزرگ و روحانى عظيم الشأن آيت الله كالشانى براى سعادت كشور و صلاح جامعه و دفع ظلم و ستم نهضت دينى نموده اند و جدا در مقام مبارزه با استبداد و ديكتاتورى كه در نتيجه نخست وزيرى هژير در اين مملكت واقع مى شود برآمده با عزمى راسخ براى حفظ حقوق حقه طبقات جامعه بالخصوص افراد رنجبر و ضعفا و بينوايان كه اكثريت غالب ايران را تشكيل مى دهند قيام و اقدام نموده اند لذا جامعه مسلمين ، قاطبه ملت ايران بنا به وظيفه دينى تابع اراده و پيرو مجرى قوانين دين حنيف اسلام بوده و با درود و صلوات از آيت الله كاشانى پشتيبانى مى نماييم . »
اقدامات رزم آراء در مخالفت با نهضت ملى نفت وارتباط نزديك با انگلستان و مخالفت با منافع كشور و ملت موجب شد تا فتواى قتل وى صادر شود ( ۶ ) و خليل طهماسى از اعضاى فدائيان اسلام وى را به قتل رساند . آيت الله كاشانى از قتل رزم آراء به عنون شديدترين ضربه به پيكر استعمار ياد كرد و گفت اين عمل به نفع ملت ايران بود و آن ضربه عالى ترين و مفيد ترين ضربه اى بود كه بر پيكر استعمار و دشمنان ملت ايران وارد آمد. همچنين ايشان صريحا اعلام كرد كه قاتل رزم آراء بايد آزاد شود زيرا اين اقدام او در راه خدمت به ملت ايران و برادران مسلمانش انجام شده است و در حقيقت حكم اعدام وى را ملت صادر كرده است و خليل طهماسبى مجرى اراده ملت ايران بوده است.
مجلس شوراى ملى نيز در ۱۶ مرداد ۱۳۳۱ ماده واحده عفو خليل طهماسى را به شرح زير تصويب رساند :» چون خيانت على رزم آراء و حمايت او از اجانب به ملت ايران ثابت است بر فرض اين كه قاتل او استاد خليل طهماسبى باشد از نظر ملت ايران بى گناه و تبرئه شده و شناخته مى شود . «

شما میتوانید این مطلب را از طریق شبکه های اجتماعی زیر به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
error: