دستمال سرخ ها چه گروهی بودند و چرا خود را به‌این اسم نامیدند؟

گردان تحت امر شهید اصغر وصالی به خاطر بستن دستمال‌های سرخ بر گردن، به گروه دستمال سرخ ها مشهور شدند. وجه تسمیه¬ی این گروه، به شهادت یکی از اعضای جوان آن باز می‌¬گردد که به هنگام شهادت، لباسی سرخ بر تن داشت که همرزمانش به عنوان یادبود وی، تکه‌هایی از لباس او را بر گردن بستند و عهد کردند که تا گرفتن انتقامش، آن را از خود جدا نکنند. شهید اصغر وصالی می‌¬گوید: «علت این دستمال¬های سرخی که ما به گردن می‌¬بستیم بیشتر، آن رسالت خونینی است که در طول تاریخ نسل هابیل به گردن داشت. احساس یک رسالت و امتداد راه‌این¬ها را داشتیم. لذا به¬خاطر این¬که همیشه به ما یادآوری شود که چنین رسالت خونینی را به-دوش داریم، دستمال¬های سرخمان همیشه به گردن¬مان بود و اکثر بچه¬هایی که‌این دستمال¬های سرخ را به گردنشان می‌¬بستند یا شهید شده اند یا این که زخمی و معلول؛ و این واقعاً مایه¬ی افتخار است که برادران¬مان به‌این حد از رشد و بلوغ دینی و مکتبی رسیده باشند که امتداد راه هابیل¬های تاریخ را به گُرده گرفته باشند و سرخی خونشان را به¬عنوان سمبل (دستمال¬سرخ) به گردن ببندند».
از سوی دیگر نقل است که یکی از ماموریت‌های شهید وصالی نجات پادگان مريوان بود. مريوان داشت سقوط مي‌كرد. ابوشريف فرمانده سپاه به او ماموريت داد به طرف پايگاه يكم مريوان حركت كند. حدود ۱۲ نفر بودند كه حركت كردند. آنجا اردوگاهي بود مانند آسايشگاه كه اصغر نيروها را در آنجا اسكان داد. در آنجا بچه‌هاي گروه، تعدادي دستمال سه گوش سرخ رنگ پيدا كردند و به سه دليل دستمال سرخ را بر گردن آويختند:
 براي بستن زخم و مجروحيت احتمالي كه از تركش دشمن به جاي باند استفاده كنند.
 به ياد خون سرخ امام حسين(ع) دستمال سرخ به گردن انداختند كه نشان و سمبل شهادت بود.
 تشخيص نيروهاي خودي از غيرخودي كه نشان هويت گروه بود.
اين نشان كم كم تبديل شد به پيشاني بند‌هاي يا زهرا(س) و يا حسين(ع) كه با ماژيك روي دستمال مي‌نوشتند و از همان دوران براي اولين بار توسط اصغر وصالي ابداع شد. شهید اصغر وصالی با درگيري چريكي ارتفاعات مريوان را تصرف كرد و آسايش و آرامش را به پادگان برگرداند. او با امكانات ضعيف شهر مريوان را از دست دشمن گرفت. بعد از ۱۰ الي ۲۰ روز استقرار در پادگان، ابوشريف و شهيد چمران به همراه خانم لبناني و يك خبرنگار وارد پادگان مريوان شدند. ابوشريف وقتي توانمندي‌هاي اصغر وصالي را ديد به او ماموريت داد كه براي برقراري امنيت به پاوه برود. ولي با تبليغاتي وسيع، دشمن از گروه اصغر وصالي در نشريه‌هاي خود به نام دستمال سرخ‌ها ياد مي كردند و براي سر اعضاي گروه، نفري ۵۰ هزار تومان جايزه گذاشته بودند. در واقع اسم گروه دستمال سرخ‌ها توسط دشمن نام‌گذاري شده بود.

شما میتوانید این مطلب را از طریق شبکه های اجتماعی زیر به اشتراک بگذارید.

۱ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • علی اسدی
    1 مهر 1402 11:22 ب.ظ

    ممنون از نشر اطلاعات شهدای عزیزمون…
    🌷🌷🌷
    یادشان گرامی و راهشان پر رهرو باد

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
error: