یادمان اروند کنار

اهمیت موضوع یادمان

یکی از مناطق عملیاتی که در زمان جنگ یاد آور دلاوری های رزمندگان و شهدا بوده است و خاطرات زیبایی از خود به جای گداشته است اروند میباشد. این رودخاانه مورد توجه ایران و عراق بوده و مرز بین ایران و عراق میباشد. از آنجاییکه هر ساله علاقه مندان زیادی به این مناطق سفر میکنند بهترین فرصت برای راوی است تا بتواند مفاهیم مهم و ارزشمندی از جبهه را به مخاطبین عرضه کند. این رودخانه شاهد عملیاتهای مهمی از قبیل والفجر ۸ میباشد و رزمندگان زیادی در آن شهید شده اند که بهترین فرصت برای روایتگری میباشد

مخاطب

این یادمان برای تمام مخاطبین قابل بحث میباشد.

روش ارائه بحث

روش ارائه بحث به انتخاب راوی است ولی پیشنهاد میشود از آمار و خاطرات مرتبط با این منطقه بحث شود تا جذابیت آن بیشتر شود.

معرفی اجمالی یادمان اروند

هم اکنون ۸۱ کیلومتر از ۱۷۵ کیلومتر طول اروندرود ـ از محل پیوستن نهر خین به این رودخانه تا مصب آن در خلیج فارس ـ مرز مشترک ایران و عراق محسوب می‌شود. عرض اروندرود بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متر و عمق آن بین نه تا پانزده متر در نوسان است و هنگام جزر و مد آب، تغییر می‌یابد ودر عین حال برای کشتیرانی مناسب است. اروندرود را به علت جزر و مدها و نوع جریانش (جریان آرام بر سطح و جریان سریع و متلاطم در عمق) رودخانه وحشی نیز می‌نامند.

آب اروندرود از رودخانه‌های دجله و فرات که از ترکیه سرچشمه می‌گیرند و از رودخانه‌های کارون، کرخه، زاب بزرگ، زاب کوچک، دیاله، بکور، سیروان و الوند که همگی از ایران سرچشمه می‌گیرند، تأمین می‌شود واز نظر حجم، ۶۷ درصد آب اروندرود از ایران تأمین می‌شود. پوشش ساحلی اروندرود پوششی از «چولان» (بوته‌های بلند) و «نی» است و عمق نخلستان‌های آن بین دو تا پنج کیلومتر متغیر است و به وسیله‌ی کانال و نهرهای مصنوعی عمود بر اروندرود، در حالت مَد آبیاری می‌شوند. بصره، خرمشهر، آبادان، خسرو آباد و فاو از جمله بندرهای مهم این آبراه هستند و که نقش چشمگیری در رونق تجارت و بازرگانی منطقه دارند. (کتاب اطلس جغرافیای حماسی، ص۷۹-۷۸)

عملیات های مرتبط با اروند

عملیات والفجر ۸

عملیات والفجر ۸ در ششمین سال جنگ تحمیلی و در روز ۲۰ بهمن سال ۱۳۶۴ در مرز جنوبی استان خوزستان و در جنوب جزیره آبادان، در منطقه فاو، در آن سوی رودخانه اروندرود، صورت گرفت. این عملیات در منطقه بسیار حساسی انجام شد، زیرا در مرز اروندرود قرار داشت که رژیم بعثی عراق به بهانه تسلط بر آن، جنگ با ایران را آغاز کرده بود و از طرفی در تنها مسیر ارتباطی کشور عراق با دریای خلیج فارس قرار داشت و ارتباط بندر ام القصر را از طریق خورعبدالله با خلیج فارس برقرار می‌کرد.

در اين عمليات ۸۰۰ كيلومترمربع از زمين‌هاي دشمن آزاد شد و بيش از ۵۰۰۰ نفر ازنيروهاي آن كشته و زخمي و نزديك به ۳۰۰۰ نفر به اسارت درآمدند. انهدام وسايل و تجهيزات دشمن در اين عمليات قابل ملاحظه بود به گونه‌اي كه بيش از ۶۰۰ تانك و نفربر، ۵۰۰ خودرو، ۱۵۰ قبضه توپ، ۴۵ فروند هواپيما، ۱۰ فروند هلي‌كوپتر و ۳ ناوچه دشمن نابود شد. (پایگاه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس به نقل از ساجد)

شهدای شاخص

در این عملیات سه تن از سرداران سپاه به نام‌های رضا امانی، محمد اثری نژاد و رضا چراغی به شهادت رسیدند. (سرزمین مقدس، ص ۲۴۹)

گره ها و گریز های روایتگری

از امام دم زدن و گفتن کار سختی نیست مهم این است که انسان در موقع ضرورت بتواند به ندای امامش لبیک بگوید و به یاری او بشتابد.اروند جایی است که شهدا به هل من ناصر امامشان لبیک گفتند .آنهمه سختی و خطر را به جان خریدند تا محبوب خدا شوند. آنان به جای گشتن بر دور کعبه به ندای حق لبیک گفتند ودر کربلا همچون ستارگان در طواف خورشید بر گرد امام عشق طواف کردند.با آب اروند غسل احرام کردندو…

همیشه در جنگها کیفیت وسایل چنگی و تعداد نفرات مهم نیست بلکه ایمان و رشادت در جنگ باعث میشود که پیروزی حاصل شود همانند جنگ بدر که رزمندگان اسلام تعدادشان ۳۱۳ نفر بود ولی دشمن ده برابرآنها نیرو و امکانات نظامی داشت ولی مسلمانان با توکل برخدا و ایمان محکم در جنگ پیروز شدند. در عملیات والفجر ۸ دشمن امکانات نظامی بسیار زیادی داشت و کشورهای زیادی از او حمایت میگردند ولی رزمندگان با ایمان به خدا و توکل توانستند ۸۰۰ كيلومترمربع از زمين‌هاي اشغال شده را آزاد کنند و بيش از ۵۰۰۰ نفر ازنيروهاي دشمن را از بین ببرند و نزديك به ۳۰۰۰ نفر به اسارت درآورند. انهدام وسايل و تجهيزات دشمن در اين عمليات قابل ملاحظه بود به گونه‌اي كه بيش از ۶۰۰ تانك و نفربر، ۵۰۰ خودرو، ۱۵۰ قبضه توپ، ۴۵ فروند هواپيما، ۱۰ فروند هلي‌كوپتر و ۳ ناوچه دشمن نابود شد. (پایگاه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس به نقل از ساجد)

شبهات مرتبط

چرا ایران در جنگ با عراق، فاو را تصرف کرد؟

نمونه های روایتگری

شما میتوانید این مطلب را از طریق شبکه های اجتماعی زیر به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
error: