اگر شهید با اولین قطره خونش پاک شده و بخشیده می‌شود، پس تکلیف حق الناس چه می‌شود؟

حقوقی که انسان همواره در زندگی بر عهده دارد، گاهی حق الله است و گاه حق الناس. در حق الله چون طرف دین خداوند متعال است، طبق ظوابط و شرایطی توبه پذیرفته می‌شود. روایات و احادیث متعددی در بیان چگونگی و شرایط توبه و آمرزش گناهان نقل شده است که نیازی به فرصت مفصل دارد. یکی از مواقعی که خداوند گناهان بنده خویش را می‌بخشد، فیض عظیم شهادت است. شهادت در راه خدا آنقدر اهمیت و اجر دارد که رسول خدا فرمودند: شهدا پنج دسته‌اند. این چند گروه شهید به شمار می‌‌روند و تمامی گناهانشان بخشوده می‌‌شود.
اما دسته دیگر از دیونی که ممکن است به گردن اسنان بیافتد، حق الناس است. و خداوند گناهانی را که در آن حق الناس باشد را ابتدائاً به صاحب حق موکول نموده است. لذا هز انسانی در هر مقام و منزلتی که باشد، اگر دینی از مردم بر عهده داشته باشد، با هیچ توبه‌ای پذیرفته نخواهد شد. شهید نیز از این قاعده مستثنا نیست. امام باقر (ع) می‌فرمایند: اولین قطره خون شهید کفاره گناهان اوست مگر حقوق مردم که کفاره آن ادای آن است.
البته ناگفته نماند که ممکن است چه بسا خداوند به نوعی در دنیا یا آخرت زمینه بخشش حق الناس افرادی مانند شهدا را فراهم آورد. مثلا در دل فرد صاحب حق بیندازد که آن شهید را ببخشد یا در قیامت با دادن اجر و ثواب به صاحب حق زمینه بخشش او را فراهم آورد، چه‌این که بر اساس نص قرآن، شهید مهمان خدا است و نزد او تا ابد روزی می‌خورد.

شما میتوانید این مطلب را از طریق شبکه های اجتماعی زیر به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
error: