آیا دسترسی به سلاح هسته‌ای با توجه به‌ آیه «وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ » برای ایران در حالیکه دشمنان ایران دارای این سلاح هستند واجب نیست؟

هر چند حفظ نظام اسلامي يكي از واجبات مهم مي‏باشد و از سوي ديگرخداوند در قرآن کريم ؛ مسلمانان را امر به قوي شدن در مقابل دشمنان نموده و فرمان داده تا جهت بازدارندگي از هجوم دشمنان به کارآمدترين وسايل دفاعي روز مجهز شوند. اما نگاهي به ساير آموزه هاي اسلامي و سيره بزرگان اسلام به خوبي مشخص مي کنند که منظور از اين تجهيز، مجهز شدن به ابزار متعارف دفاعي است و الا آماده نمودن تجهيزات کشتار جمعي، با اهداف انساني اسلام منافات داشته و از سوي ديگر چهره اي زشت و ناخوشايند از اسلام به جهانيان ارائه مي دهد که به هيچ وجه به صلاح اسلام و نظام اسلامي نيست.
نكته اساسي اين است كه تعاليم و آموزه‏هاي دين اسلام و اهداف حكومت اسلامي – كه همان احترام به حقوق انسان‏ها و تكريم بشريت مي‏باشد – با استفاده از روش‏هاي نامشروع و غيرانساني براي حفظ حكومت، سازگاري ندارد. ديني كه بر اساس فطرت گام برمي‏دارد و به حقانيت خود معتقد است، راه‏هاي مسالمت‏جويانه را مقدم مي‏داند و جز در موارد ضروري، دست به اسلحه نمي‏برد. حضرت علي عليه‏السلام در فرمان خود به مالك اشتر فرمود: «با رحمت و محبت و لطف با مردم روبه‏رو شو؛ آنها يا برادران ديني تو هستند يا همانند تو در خلقتند.
بر اين اساس، حتي در موارد ضروري و دفاع مشروع نيز دين مبين اسلام بر رعايت اصول ارزشي تأكيد مي‏كند. یکی از این اصول اصل عدالت و رحمت در جنگ است. بر اين اساس، در مقابل حمله و تجاوز دشمن، مي‏توان مقابله به مثل كرد؛ اما نبايد از اصل عدالت، خارج و به كشتار غيرنظاميان و تخريب ساختمان‏هاي غيرنظامي منجر شود. جنگ، براي رفع موانع هدايت، تشريع شده، نه براي ظلم و تصدي و بر اين اساس، در تعاليم و آموزه‏هاي دين اسلام، شكنجه و آزار دشمن، بستن آب بر آنها، كشتار افراد غيرنظامي، كشتار نظامياني كه به اجبار به صحنه نبرد آورده شده‏اند، كشتار اسيران، مجروحان و امان خواهان، مثله كردن دشمن، تخريب و انهدام هدف‏هاي غيراساسي و غيرنظامي دشمن، كشتن حيوانات اهلي، محاصره اقتصادي غيرنظاميان، نهي شده است.
دين اسلام به رعايت كامل حقوق انسان‏ها و پرهيز از هر گونه ظلم و تعدي، حتي در برابر دشمنان، اهتمام خاص دارد. در جنگ صفين، سپاهيان معاويه زودتر به محل جدال رسيدند، شريعه را در اختيار خويش گرفتند و آب را بر روي سپاهيان اميرالمومنين(ع) بستند. امام(ع) طي عباراتي از ضرورت جهاد و مقابله با سپاه معاويه در جمع اصحاب خويش سخن گفتند و سرانجام با نبرد ، شريعه به دست ياران علي(ع) افتاد. در اين هنگام برخي از سرداران سپاه امام دستور دادند که آب بايد بر سپاهيان معاويه بسته شود؛ همانگونه که آنها بستند. هنگامي که اميرالمومنين(ع) از اين مسئله آگاه شد، به شدت مخالفت کرد و فرمود: «اي مردم! همانا خداوند بزرگ شما را به علت ستمکاري و بدکاري آنان بر ايشان پيروز گردانيد؛ به راستي که اگر شما چنين کار زشتي را مرتکب شويد، به مراتب بدتر است از اينکه آنها شما را از آب منع کردند.» حضرت سپس در نامه اي خطاب به معاويه نوشت: «همانا ما با تو معامله به مثل نمي کنيم. از آب استفاده کن. ما و شما در آن برابريم.»
در مورد استفاده از سلاح‏هاي كشتار جمعي، مانند سلاح‏هاي هسته اي ، ميكروبي، شيميايي و.. براي حفظ نظام اسلامي نيز مطالب فوق قابل ملاحظه مي‏باشد؛ زيرا در اسلام، استفاده از سموم براي نابودي دشمنان – از آن جا كه موجب انهدام جمعي مي‏شود و آسيب‏هاي غيرلازم به وجود مي‏آورد – ممنوع شده است. پيامبر (ص) از اين كه در سرزمين مشركان سم پاشيده شود، نهي مي‏كرد؛ به اين خاطر كه موجب كشته شدن كودكان، زنان و پيران مي‏شود «
و بر اين اساس در دکترين دفاعي نظام مقدس جمهوري اسلامي بر اساس آموزه‏هاي اسلامي و اصول اخلاقي، از ابتدا با توليد، تكثير و به كارگيري سلاح‏هاي كشتار جمعي مخالف بوده ، ضمن پيوستن به قراردادهاي بين‏المللي، حتي در سخت‏ترين شرايط، مانند بمباران شيميايي شهرهاي كشور توسط رژيم عراق، تعهد خود را مبني بر عدم استفاده از اين سلاح‏ها، به اثبات رسانده است .

شما میتوانید این مطلب را از طریق شبکه های اجتماعی زیر به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
error: