آیا امام زمان هم شهید می‌شوند؟

امام زمان نیز همانند همه موجودات و مخلوقات از یک قانون طبیعی تبیعت می‌کند و آن رخت بستن از این دنیاست. پایان عمر حضرت صاحب الأمر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در روایات به دو گونه بیان شده است. برخی روایات بیانگر مرگ طبیعی حضرت است و دسته‌ای دیگر چنین می‌گوید که حضرت به شهادت می‌رسد.
دسته‌ای از روایات که مرگ طبیعی برای امام زمان برشمرده است به شر زیر می‌باشد:
• ام سلمه از پیامبر خدا (ص) چنین نقل می‌‌کند: مهدی از خاندان من و از فرزندان فاطمه است.. او در میان مردم به سنت پیامبرشان عمل می‌‌کند، پس هفت سال درنگ می‌‌کند و آن گاه از دنیا می‌‌رود و مسلمانان بر او نماز می‌‌گزارند.
• امام صادق (ع) در تفسیر آیه شریفه: ثُمَّ رَدَدْنا لَکُمُ الْکَرَّةَ عَلَیهِم ، (سپس دوباره شما را بر آنان چیره می‌‌کنیم) فرمودند:
منظور خروج امام حسین(ع) با هفتاد تن از یارانش [در زمان رجعت است] در حالی که کلاه‌خودهای زرینی که دو رو دارد بر سر دارند و اعلام کنندگانی به مردم برسانند: این حسین است که خارج شده است، تا آن جا که مؤمنان هیچ شک و تردید درباره او نکنند و بدانند که او دجّال و شیطان نیست، و او است حجّت قائم [به حق] در میان شما و چون معرفت به‌این که آن حضرت همان حسین (ع) است در دل‌های شیعیان استقرار یافت، حضرت حجّت را مرگ فرا می‌‌رسد و کسی که آن جناب را غسل می‌‌دهد و کفن و حنوط می‌‌کند و به خاک می‌‌سپارد همان حسین [بن علی](ع) خواهد بود. جز وصی و امام هیچ کس متصدّی [کار کفن و دفن] وصی نشود.
• در روایت دیگری نیز امام صادق (ع) در پاسخ به‌این پرسش که اولین کسی که به دنیا رجعت خواهد کرد چه کسی است می‌‌فرماید: [امام] حسین (ع) در پی قائم (ع) خروج می‌‌کند.. حسین (ع) به همراه آن گروه از یارانش که با او به شهادت رسیدند، به پیش میاید در حالی که هفتاد پیامبر او را همراهی می‌‌کنند، آن گونه که به همراهی موسی بن عمران فرستاده شدند. قائم (ع) انگشتر خود را به او واگذار می‌‌کند. پس حسین (ع) نخستین کسی است که عهده‌دار غسل و کفن و حنوط آن حضرت می‌‌شود و ایشان را در قبر خود قرار می‌‌دهد.
دسته دیگری از روایات که می‌توان از آنها شهادت حضرت را استفاده نمود عبارتند از:
• امام حسن مجتبی(ع) فرمودند:به خدا سوگند، پیامبر خدا با ما پیمان بسته است که‌این امر [امامت] را دوازده‌ تن امام از فرزندان علی و فاطمه به دست خواهند گرفت و هیچ کدام از ما نیست، مگر این که مسموم یا کشته می‌‌شود.
• امام صادق (ع) نیز در این باره می‌‌فرماید: «به خدا قسم هیچ‌یک از ما نیست، مگر این که کشته شده و به شهادت می‌‌رسد.
بنابر این نمی توان عقیده¬ای قطعی بر مرگ طبیعی یا شهادت حضرت داشت. مگر اینکه روایاتی که از آنها مرگ طبیعی استفاده می‌شود را حمل بر شهادت کنیم و بگوییم شهادت نیز خود نوعی از وفات و مرگ است.

شما میتوانید این مطلب را از طریق شبکه های اجتماعی زیر به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
error: